 |
 |
Sadržaj:
|
 |
Naslovna Octopus Databaza Komunikacija Pretraživanje
Bolesti riba
 |
Poslednjih 10 poruka
|
 |
 |
Sekcije - tekstovi
|
 |
 |
Posećenost
|
 |
Imali smo 177652874posećenih stranica od January 2005
|
 |
Forumi › AKVARIJUMSKA TEHNIKA I OSTALE POTREPŠTINE › Staklo, grejači, svetlo i sva ostala tehnika potrebna za održavanje akvarijuma › Odrzavanje i higijena |
 |
Idi na stranu: Prethodna 1, 2, 3, 4 Sledeća
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Uto Avg 30, 2005 8:46 pm
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Čet Sep 22, 2005 7:56 pm
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Čet Sep 22, 2005 9:41 pm
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Uto Sep 27, 2005 11:32 pm
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Sre Sep 28, 2005 2:27 am
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Sre Sep 28, 2005 11:29 pm
|
|
 |
Pridružio se: Feb 21, 2005 Poruke: 183
|
|
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Čet Sep 29, 2005 12:08 am
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Čet Sep 29, 2005 12:21 am
|
|
 |
Pridružio se: Feb 21, 2005 Poruke: 183
|
|
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Čet Sep 29, 2005 11:20 am
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Sub Dec 10, 2005 5:41 pm
|
|
 |
Pridružio se: Jan 27, 2005 Poruke: 1207 Lokacija: munZe, Srbija
|
Održavanje akvarijuma - deo I ( dnevne i nedeljne obaveze )
Kada je akvarijum već postavljen i kada uveliko radi, potrebno je redovno održavanje istog, da bi sve teklo kako treba i da bi akvarijum izgledao lepo a ribe bile zdrave.
Odmah da napomenemo da svaki akvarijum ima svoje specifičnosti, koje zavise od veličine, zatim broja riba, vrste riba, opreme, dekora i naravno pitanja da li postoje biljke u akvarijumu ili ne.
Iz istog razloga ovaj tekst shvatite kao sugestiju i osnovnu smernicu, a sam akvarista mora da pronađe balans kako na osnovu potreba sopstvenog akvarijuma, vremenom; tako i delom na sugestijama koje se mogu smatrati nekom vrstom opštih pravila.
Dnevne obaveze
Iako se mnogi boje obaveza, činjenica je da će vam za dnevne potrebe održavanja akvarijuma biti potrebno ne više od 10. minuta.
Pre svega se sastoji od hranjenja riba, zatim utvrđivanja da li su svi prisutni i na broju, da li se ponašaju normalno i jesu li dobrog zdravlja i u kondiciji.
Najbolje vreme za proveru riba je upravo vreme hranjenja, jer tada će većina njih biti vidljiva. Noćne vrste, kao i vrste koje izlaze u vreme sumraka, treba proveriti nakon gašenja svetla u akvarijumu, a pre gašenja svetla u sobi u kojoj se isti nalazi. U slučaju da se bilo koja riba ponaša ili izgleda neobično, pokušajte da utvrdite uzrok. Ukoliko ne možete odmah ustanoviti o čemu se radi, pažljivo osmatrajte njeno ponašanje ubuduće.
Zatim proveriti temperaturu vode, a nakon toga proveriti opremu; grejač, filtracija, aeracija, svetlo.
Naravno podrazumeva se da se pregled akvarijuma završava ukoliko je sve u redu i preporučuje se bar dva puta dnevno da se obavi ovakva provera.
Osim ovoga postoje posebni slučajevi kada bi dnevno trebalo pregledati i ostale stvari, poput vrednosti pH, ukoliko postoji problem poremećaja vrednosti vode, koje bi mogle ugroziti populaciju. Ovo se odnosi i na dnevna merenja Amonijaka i Amonijuma, kao i Nitrita, Nitrata ukoliko postoji saznanje o poremećenim vrednostima istih u vodi. Kod zdravog akvarijuma ovo nije potrebno raditi.
Nedeljne obaveze
Nedeljna obaveza ne bi trebalo da vam oduzme više od dva sata u toku jednog dana u nedelji.
Najvećim delom ova obaveza se sastoji od redovnog menjanja dela vode u akvarijumu sa svežom vodom.
Veličina vode koja bi trebalo biti promenjena varira od akvarijuma do akvarijuma. Trebalo bi da bude dobar početak ukoliko se menja 25% vode nedeljno, da bi se vremenom utvrdila na osnovu izmerenih parametara i na osnovu posmatranja, zapravo potreba za količinom koju treba menjati. Takodje nije preporučljivo menjati više od 33% vode odjednom, osim u slučaju trovanja riba i teške zagađenosti.
Sa promenom vode najčešće se i usisava podloga, tako da veći deo srednjih i krupnih otpadaka biva izbačen iz akvarijuma. Ukoliko pored običnog creva koristite i razne vrste sifonskih usisivača, zbog krupnijeg otpada pre svega, budite oprezni da ne usisate sitniju ribu.
Bilo bi poželjno da se sveža voda koja se ubacuje, tretira protiv hlora i u tu svrhu se koriste razni preparati od hemijskih, do propuštanja vode kroz RO aparat. Temperatura vode mora biti što približnija temperaturi iste u akvarijumu.
Prilikom dodavanja sveže vode izbegavajte naglo sipanje iste u akvarijum, direktno iz kante preko ruke ili preko ivice gornjeg dela akvarijuma, jer to dovodi do uznemiravanja riba ( stres ), poremećaja dekora, dizanja podloge. Vodu treba lagano sipati preko creva u akvarijum, bilo da imate prilike da koristite slobodan pad, bilo da koristite priručnu pumpu za tu svrhu.
Poželjno je da se provere glavni parametri; pH, NH3, NH4, NO2, NO3, da se urede biljke i eventualno uklone alge sa prednjeg stakla. Ali o tome drugom prilikom jer nisu svi u mogućnosti, a i nemaju svi uvek potrebe za ovim poslednjim navedenim obavezama.
Naravno ne zaboravite da isključite električne uređaje u akvarijumu pre nego krenete u nedeljno spremanje istog, i svakako uključite ih ponovo u struju nakon završetka.
Čišćenje podloge
Većina akvarista voli da koristi takozvani sifonski usisivač prilikom promene vode. On se jednostavno koristi za uklanjanje prljavštine koja se nalazi na površinskom sloju podloge, a i za prevrtanje kompletne podloge i usisavanje svog otpada, koji se može naći u istoj. Iako ovo poslednje može zvučati kao dobra ideja, treba biti izuzetno oprezan kad je uznemiravanje podloge u pitanju jer to može dovesti do poremećaja bioloških procesa unutar zatvorenog sistema poput akvarijuma. Efikasnost filtera može biti dovedena u pitanje jer isti ne bi mogao da obradi nagli porast otpada, što bi dovelo do skoka otrovnih materija u samom sistemu. Posebno su na ovo osetljivi akvarijumi bez filtera ili samo sa pumpom, koji mogu imati i više nego ozbiljne probleme sa porastom amonijaka i nitrita, jer veliki deo nitrifikacionih bakterija unutar same podloge bi bio eliminisan, jer bi naglo ostali bez dovoljne količine kiseonika u donjem prevrnutom delu podloge. Ukoliko ste izabrali pravu podlogu, koja nije od previše krupnog šljunka, ostaci od nepojedene hrane i izmeta ribe neće prodirati duboko u podlogu. Prljavština koja se obično nađe na površini same podloge, obično je inertni ostatak bakterioloških procesa, ali ipak treba s vremena na vreme očistiti podlogu da se ne bi nakupilo previše iste. Ipak kada to budete radili, izbegnite dve stvari; nemojte čistiti biološki filter u isto vreme kada sifonirate podlogu i izbegnite hranjenje riba taj dan ukoliko možete, ukoliko ne, onda samo smanjite dnevnu dozu obroka.
Vidljivi i nevidljivi otpaci
Postoji par stvari kojih bi svaki akvarista morao biti svestan.
Voda iz akvarijuma mora konstantno proticati kroz filter, tako da akvarijum i filter čine jedan sistem bez obzira da li je filter unutar ili van akvarijuma. Ovo uklanjanje krupnog, pre svega vidljivog otpada je samo prva mera u razlaganju istog, poput bacanja đubreta u kantu u kuhinji, bez iznošenja istog napolje. Krupan, pre svega vidljivi otpad nije direktno opasan; nevidljivi, rastopljeni u akvarijumskoj vodi, produkti nastali raspadom istog mogu biti mnogo opasniji. Naročito ukoliko se dozvoli da dosegnu kritični nivo, kada postaju toksični. U biološki zrelom akvarijumu, u kom je uspostavljen nitrogenski ciklus tj ciklusom razlaganja otpadnih materija, čak i obična promena dela vode sprečava da dođe do trovanja riba od produkta ( amonijak, amonijum, nitrat, nitrit ) raspada njihovih sopstvenih otpadaka.
Kao što smo već zaključili, prljavština koja se nakuplja u samom akvarijumu i filteru u vidu finog blatnjavog sloja je u biti inertna i bezopasna, i najčešće je dom mnogobrojnih nitrifikacionih bakterija, preko potrebnih za obradu nevidljivog, veoma toksičnog otpada. Pogrešno je stoga misliti da je uklanjanjem vidljivog otpada jednostavno rešena stvar sa higijenom samog sistema.
Veoma je moguća situacija, koja se i dešava često puta, da akvarijum deluje besprekorno a voda da biva kristalno čista a da nivo potencijalno smrtonosnih amonijaka ili nitrita bude zabrinjavajuće visok usled nepotpunog nitrogenskog ciklusa. U tim slučajevima kao prva pomoć uvek pomaže veća promena dela vode.
Uklanjanje algi
Postoji mnogo različitih načina za uklanjanje neželjenih algi, pre svega sa akvarijumskog stakla. Komercijalni proizvodi poput magneta ili grebalica za staklo, mogu se kupiti u svakom bolje opremljenom pet šopu ili akvarističkoj radnji. Oprez se poručuje kod korišćenja grebalica koje koriste metalni žilet za sečivo, jer one mogu bez problema odseći i deo silikona koji drži stranice. To ne mora značiti da će automatski iscuriti voda iz akvarijuma ali može znatno da oslabi snagu spoja stakla. Što bi značilo da bi trebalo isprazniti akvarijum, pa ga odlepiti i nanovo zalepiti. U tom slučaju se plastične grebalice pokazuju bezbednijim ali i manje efikasnim, zato je najpopularnija metoda upotreba magneta koji se pokazao bezbednim i efikasnim.
Održavanje filtera
Održavanje filtera zavisi pre svega od tipa filtera koji se koristi ( mehanički, hemijski, biološki ) zatim od vrste i od korištenog tipa filter mase. Uputstva proizvođača može biti dobra smernica ali ne i obavezna i uvek tačna. Neki od materijala poput najlonskih mreža i konaca, vate, mogu biti oprani ali nakon izvesnog vremena bi trebalo ipak da se zamene; neki materijali poput zeolita mogu se regenerisati; a neki opet poput hemijskog filtracionog materijala kao što je aktivni ugalj, moraju redovno da se zamene svežim novim materijalom.
Mehanički filteri koji služe za zaustavljanje i prikupljanje krupnog otpada, bez bioloških procesa, moraju se redovno čistiti, bar jednom nedeljno, da bi se sprečilo raspadanje otpadnog materijala u potencijalno opasne produkte poput amonijaka.
Hemijski filteri zahtevaju obnovu filtracionog materijala kompletnom zamenom istog. Pojedini poput karbonatnih masa zahtevaju samo povremeno pranje od nečistoća ukoliko dođe do zagušenja protoka.
Biološki filteri zahtevaju da se najmanje interveniše oko njih. Uvek menjati ili proprati samo deo i nikad ne više od trećine ukupne filter mase. Ukoliko se filter u potpunosti očisti, ili se zameni kompletan filtracioni materijal, akvarijum će biti ostavljen bez efikasne biološke filtracije narednih dana, moguće i nedelja, dok se bakterije ponovo ne razmnože i kolonizuju očišćeni filter. Kao rezultat toga, može doći do naglog porasta količine amonijaka i nitrita u vodi, što može dovesti do smrti riba. Čišćenje filter mase mora biti obavljeno u kanti sa izvađenom akvarijumskom vodom, odnosno onim delom iste koja se menja, a pranje se mora sastojati od pažljivog ispiranja. Treba izbegavati vodu sa česme jer sadrži hlor, koji je baktericidilan tj otrovan po bakterije. Treba izbegavati vrelu vodu jer je isto pogubna.
Ukoliko se biološki filter često zapušava i protok vode se smanjuje, treba mu obezbediti mehaničku prepreku, stavljanjem filter sunđera ili vate. Isti se moraju redovno čistiti, dok samu bio masu i ne morate tako redovno čistiti. Ukoliko posedujete dva biološka filtera, poželjno je da se ne čiste u isto vreme. Preporučuje se da se obustavi hranjenje riba tog dana kada se čisti, ne bi li se smanjila količina otpadnih materija koje ribe proizvode, za slučaj da sam filter ne može da apsorbuje regularne količine otpada u akvarijumu. Poželjno je dnevno pratiti nivo amonijaka u vodi nekoliko dana nakon čišćenja.
Može doći do propasti cele kolonije zbog prestanka protoka vode obogaćene kiseonikom, duže od sat vremena. Zbog toga samo čišćenje mora biti obavljeno brzo da bi se sačuvala kolonija bakterija, i što pre ponovo filter bude pušten u rad, to bolje.
državanje filtera
Kombinovani filteri su kako im ime kaže, filteri koji koriste kombinovane metode filtriranja vode. Oni zahtevaju različitu vrstu pažnje u odnosu na činjenicu u koje vreme treba održavati koji element istog. Na primer, filter se može sastojati od najlonskih traka koje sprečavaju da prodre krupna prljavština ( mehanička filtracija ) kese akvarističkog treseta za omekšivanje vode ( hemijska filtracija ) i biološka masa za filtraciju, bilo koje vrste. Najlonske trake bi se brzo napinile krupnijim otpadom te stoga bi trebalo češće je čistiti, bar jednom u dve nedelje minimum, nego li biološku masu na kraju filtera. Sam treset bi tražio zamenu najkasnije za mesec dana. Dok bi sama biološka masa mogla stajati u filter i do tri meseca, i onda bi trebala biti parcijalno čišćena, znači maksimum dve trećine mase, minimum jedna trećina. Ukoliko se ukaže potreba za češćim čišćenjem biološke mase, verovatno sama mehanička filtracija nije dovoljna i treba je povećati da bi se bolje sprečilo prljanje samog biološkog filtera.
_________________ " Stotinama godina ljudi su verovali da daždevnjak u bunaru znači da je voda zdrava i za piće, i svo to vreme niko se nije zapitao gde zapravo daždevnjaci idu u toalet "
Terry Pratchett, Reaper Man |
|
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Sub Dec 10, 2005 5:45 pm
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Sub Dec 10, 2005 11:56 pm
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Uto Jun 20, 2006 1:19 pm
|
|
 |
Pridružio se: Feb 27, 2005 Poruke: 2141 Lokacija: novi beograd
|
Dosta smo zapostavili ovaj deo naseg ucesca.
Da malo pokrenemo, moguce da tema nije zapazena, pola godine nema postova.
Neke stvari, citajuci razne tekstove, u vezi samog ciscenja podloge me dovode u zabunu. Naime, sifoniranje podloge, max. do 1/3 celokupne, sto odgovara tekstu Buce ( ne cela ) jednom mesecno ?.
Krupni otpad sakupljam svakodnevno, ako ga ima. Ciscenje mehanickog dela filtera (Wet-dry) sundjeri na ulazu prilikom zamene vode jednom nedeljno naizmenicno operem u vodi iz akvarijuma i cesmi.Keramicke prstenove ocistim u akvarijumskoj vodi kada uocim necistocu-mesecno.
Bio-kugle do sada nisam vadio iz filtera, a izlazni-karbonatni sundjer sam zamenio posle tri meseca.Verovatno bih ga menjao i cesce, ali za njega sam imao prilike samo jednom da pronadjem originalni.
Nameravam da dodam jos jedan spoljasnji filter.
Sto se tice drugog akvarijuma, postupak uobicajen za kanister filtraciju,ciscenje kada primetim smanjenje protoka i alge i prljavstinu u cevima.
Redovna kontrola grejaca, osvetljenja , tajmera i parametara vode se podrazumeva. Pozdrav
_________________ krcko |
|
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Pon Jun 18, 2007 11:45 am
|
|
 |
 |
Re: Odrzavanje i higijena
Poslato: Uto Jun 19, 2007 11:22 am
|
|
 |
Pridružio se: Jan 27, 2005 Poruke: 1207 Lokacija: munZe, Srbija
|
Ukoliko se seliš obavezno isprazni i očisti ceo akvarijum pre nego što ekipa za selidbe dođe po stvari
Ozbiljno, mišljenja sam da ukoliko sam akvarijum radi kako treba, nema potrebe za kompletnim čišćenjem. Tek ukoliko se seliš ili ukoliko se nakon nekoliko godina rada želi nešto obaviti sa samim akvarijumom uvidu blagih opravki, zatezanja, stavljanja novog silikona ili sl.
Ja sam Krcko usled svih mojih obaveza privatnih totalno smetnuo sa uma ovaj tekst, koji se zida ko Skadar na Bojani, i nadam se da ću ga završiti u skorije vreme.
_________________ " Stotinama godina ljudi su verovali da daždevnjak u bunaru znači da je voda zdrava i za piće, i svo to vreme niko se nije zapitao gde zapravo daždevnjaci idu u toalet "
Terry Pratchett, Reaper Man |
|
|
Ne možeš pisati nove teme u ovom forumu Ne možeš odgovarati na teme u ovom forumu Ne možeš menjati svoje poruke u ovom forumu Ne možeš brisati svoje poruke u ovom forumu Ne možeš glasati u ovom forumu Ne možeš da prikačiš fajlove na ovaj Forum Ne možeš da skidaš fajlove sa ovog foruma
|
|
 |